Vem är BloggBeroende? | Läsarna om gamla bloggen | Amatörkrönikör


Att häckla andra?

Har funderat en del på sista tiden om vad det är för bloggar som får besökare idag.
Många av dem jag sprungit på är sk "Häckel-bloggar" som livnär sig på att rent ut sagt häckla andra mer eller mindre framgångsrika bloggare...

Varför går det bra för de här bloggarna? Varför läser vi dem och gottar oss i deras elaka kommentarer, nedsättande texter och rentav personpåhopp?
Jag har själv kommit på mig själv att fnissa rått, när jag känt igen parodier på bla, "Den beryktade 3B" och sekunden efter skäms jag. Tjejen är 17 bast och framgångsrik, har en blogg värderad till MILJONER. Klart hon har lite storhetsvansinne?
Hade det varit jag vid 17års ålder... HUA... Folk hade hatat mig med.

Men åter till topicen.
mobbing
Varför gillar vi att läsa elaka saker om "bekanta" personer? Framförallt de det går bra för och vi bara älskar att hata?
Är det av samma anledning som vi tycker om att snacka skit om våra äner och bekanta över en kopp kaffe?
Är det av samma anledningsom svenska folket gått samman och attakrar den tidigare så folk-kära Carola?
Blir vi större vi att se ner på andra och tillsammans alliera oss gentemot dem? (Aka Mobbing)
Och när man skriver på ett lite "skämtsamt sätt" och får människor att skratta genom sina liknelser, häcklerier och påhopp... Är det mindre illa då?

Skulle det vara bättre att hacka på människor, publikt i en blogg? Är text mindre "fult" än ord? Gör det mindre ont? Och är det mer ok när det gäller någon "Populär"?

Varför har de här bloggarna så många läsare?
Okej, att alla har rätt att uttrycka sin åsikt...
Men detta är mobbing i mina ögon.

(Med "Vi" menar jag folket, generellt och inte nödvändigtvis just du eller ens jag)

Kommentarer

Tyck till!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (For my eyes only)

URL/Bloggadress:

Jag tycker:

Trackback
RSS 2.0